fredag 11 april 2008

Snickarglädje på förstukvist eller glasveranda

Snickarglädje - vilket vackert ord!
Jag har alltid varit fascinerad av gamla vackra förstukvistar och deras snirkliga dekorationer.
Jag har samlat på mig en mängd olika detaljer
 som resulterat i den här kvisten som sitter på gården vi tidigare bodde på.

Nu är det snart dags för en "kvist" eller "glasveranda" på havsvikens gård. De vackra dörrarna börjar fara illa. Det lutar åt en förstukvist på huset och ett separat lusthus mot vattnet.
Ni som har glasverandor - berätta gärna vad ni tycker om dem. Än finns tid att ändra sig.
Varje hus är unikt så jag hoppas på lite tips på vackra entréer och snickarglädje.

Friskar upp ert minne om hur gården ser ut idag. Ganska enkel just därför vill jag ha mycket snickarglädje - som det var i svunna tider.
Den här snickarglädjen har vi på vår förstukvist.
Vi säljer den HÄR


Den här vackra snickarglädjen finns också BUTIKEN   - skulle göra sig bra på en rödmålad gård... 

I webbutiken har vi konsoller i gjutjärn - så vackra att montera i portaler eller i fönstret.
Du hittar dem HÄR

Här en Järnfris som passar perfekt i ett fönster!
Du hittar den HÄR


Drömmen hade varit denna typ av förstukvist med balkong - maken vägrar dock och visst är den en "smula" överdådig till vår enkla gård... men ser ni mig inte sitta på den i min vita däcksstol - smuttandes från min vackraste rosiga mugg på mitt blåbärsthe och skådandes ut över havsviken mot det vackra häckande svanparet?
Vad vore livet utan drömmar!
Och en klok make!

41 kommentarer:

Vända blad sa...

Visst är det underbart med snickarglädje...men jag håller med om att det kan ser "för mycket" ut på vissa hus. Ni har en jättefin gård och det kommer säkert att bli väldigt snyggt med snickarglädje där..
Vi funderar på att bygga en förstukvist och sätta in en dubbeldörr, men det får bli ett framtidsprojekt!
Kram Maria

Betonggården sa...

Jag har oxå varit inne på Snickarglädje och spanat runt - underbar sida! Vi söker ju inspiration till i princip hela huset och där fanns mkt smått & gott!
Fint hus ni har!
Jag är så lyckligt lottad att vi redan har en balkong ovanpå det som ska bli del av hallen. Den blir betydligt (tack o lov) större än idag och jag inbillar mig att jag kommer sitta där o mysa i solnedgången. (Förmodligen kommer jag inte det... Vi ska ju bygga veranda och det blir väl där eller i trädgården man kommer vara - men ändå - jag KAN om jag vill! ;) Håller fullständigt med ang drömmar - det måste man få ha!
annars hade vi nog gett upp för länge sen är jag rädd! :) Haha!

Trevlig fredagkväll!

Jenny Oak Fae sa...

Åh, vilka vackra bilder, älskar snickarglädje...något som borde finnas på mitt hus också, får väl snällt be min pappa...

Jag har själv en liten förstukvist & sedan ett litet inglasat uterum , som inte sitter ihop med huset utan med min lilla förrådsbod...blev mycket "liten & lilla" ;) men huset är ju inte så stort heller...

Mina föräldrar har en inglasad veranda, jättemysigt att sitta där året om!

Kram, Jenny

<3

hemtrevnad marie sa...

ÅÅÅ vilka verandor du visar!!!
Själva har vi ingen på vårt hus... Huset är ju från 1875, men blev om och tillbyggt under funkiseran... Glasverandan togs bort, suck!!
Min dröm har alltid varit en glasveranda... tänk att sitta där på kvällarna....mmmmm..
Tyvärr blir det nog inte aktuellt att återställa den gamla verandan här... alltför tufft och dyrt projekt, då taket har höjts på hela framsidan av huset...
Beträffande er veranda så är jag säker på att det kommer bli jättefint!
Såg förresten att det kommit ut en ny bok med snickarglädje... kanske något för dig??
Tror att jag såg tipset i nån tidning denna vecka... kanske Lantliv...är dock inte säker, kan kolla upp det om du vill....?
kram

Anna sa...

Hej Maud! Det var verkligen ett toppeninlägg för mig. Vi flyttade nyligen in i ett hus från år 1900. Rött tegelhus som både mina föräldrar och morföräldrar bott i - ja, jag både tillverkades och föddes här. Och vi vill ha en förstukvist. Men det är ju så stora beslut? Kan man köpa dem färdiga och bara montera upp dem eller måste man ha en snickare som kommer ut till en? Ja, det känns som vägen är lång! Och vilka häftiga smycken du fått hem. Lite för mycket för mig personligen som bara bär vigselring men dom var mycket fina. När öppnar din affär igen?
Hälsningar Lisa

Färjtorp sa...

Åh tack tack tack för alla dessa inspirationsbilder och länkar!!! Sitter ju själv i planeringstankar och vill ha massa idéer, vi ska bygga farstu + kvist i sommar!!!!
Er var jättefin.
Hos oss blir det ingen stor men en lagom med lagom snickarglädje =)

Trevlig helg.
Kram Johanna

Vit Spets sa...

Jag tycker oxå att snickarglädje skulle vara fint... fixa en till däckstol på verandan så kommer jag oxå ;)jag skrattade när jag läste om Mr Bean - våra barn älskar att se den tecknade serien varje morgon innan de bär av till skolan, så avsnittet med färghinken och avfyrad raket skulle man verkligen vilja använda av;)))Loppisen i älvsbyn hoppas jag att jag hittar...
Åååå nu börjar solen att skina det blir nog en underbar dag...
Kramis
//Siv

Annika sa...

Vilken veranda!! Snygg! Snickarglädje glädjer verkligen. Har själv just nu bara fönster men trägen vinner. Det blir nog en så småningom.
Kram Annika

My Lovely Things sa...

åh vad vackra bilder...

ja snickarglädje och glasveranda drömmer jag med om...
kram anna

Marja Kristiina sa...

Hej! Tack snälla du för din kommentar!

Verandorna du visar är så himla fina - snickarglädjen är faktiskt en underbar sak!!!

Kol och Rosors sa...

Jag håller med...drömmar...

Den röda pardörren - helt underbar...en dröm...

Visar mina kuddar senare...

Ha det så gott & trevlig helg!
Kram L-Lott

sabina sa...

Jättefina bilder! Vi ska kanske bygga in vår veranda så den blir en varm glasveranda och göra snickarglädje att sätte runt fönster och dörrar. Jag blev än mer inspirerad av ditt inlägg!

svartataket sa...

japp,jag kan se dig där faktiskt!! Jättefint!! Lite övertalning o en god middag kanske..hihi

Trevlig helg!

"M" sa...

Verkligen vacker snickarglädje...ja det är svårt....men försök håll er till stilen som är...

Living by Milla sa...

Vilken underbar gård ni har, förstukvisten är helt fantastisk fin !!
Jag får bara drömma om kvistar och snickarglädje för vårt hus är från 60-talet.

kram!
Camilla

Love Your Homes sa...

Hej Havsviken,
tack för detta inlägg om farstukvistar m.m.
Japp, hos oss planeras för utbyggnad av kök i form av glasveranda. Kära maken som anser inredning likvärdigt med tekniska prylar får hållas med sitt .....jag har ju redan planerat klart stil och dekor, det tog 10 minuter inne i mitt hjärnkontor.
Din länk till snickarglädje.se, var ypperlig. Se vilka vackra fönster det finns....ha de' gott, Ingela

dolamorola sa...

hallo! takk for kommentaren!:) den klokken du likte så godt kommer fra sia!:)

hugan sa...

vilka fina bilder! Nu i vår blir det en ny farstukvist på vårt hus, lite snickarglädje ska väl kunna pressas in, med stukat/valvat tak.
Vad räknas som glasad veranda..?
Har ett burspråk med höga, gammeldagsfönster ner mot vattnet, obebott än så länge, så jag kan inte uttala mej om hur det funkar i verkligheten!

Sara sa...

Snickarglädje är jättefint, det kommer passa kanon hos er. Ha en fortsatt fin helg!
Kram Sara

Anna-Paulina sa...

Hej, jo det är det. Vilken cool barnvagn jag såg på din blogg. Verandor är underbara, har en glasveranda som jag ska inreda riktigt mysigt i sommar. = )

Änglahem sa...

Tihi....ljusstaken var guld innan! fick sig en liten sväng av penseln.

Farstukvist eller glasveranda?! oj det var ingen lätt fråga....farstukvist med snickarglädje skulle nog jag valt om jag varit lycklig ägare till ert fina hus!

Kram/Ulrika

C De-sign sa...

Underbart med snickarglädje, men man måste nog se till att det passar till övrig byggnadsstil på huset. Du kommer säkert att hitta något riktigt fint , din gård är ju underbar! Härligt att drömma....Ha en bra helg!
Kram fr C

Annie - Annalunda sa...

Snickarglädje är GLÄDJE! så mycket vackert du visar...

Kram Annie

Annie - Annalunda sa...

PS: Ok att jag länkar till dig och din härliga blogg?

MiaMaria sa...

Hej!

Ja, de är mitt badrum....
Vilka underbara bilder....vilka verandor.

trevlig helg!
MiaMaria

Frida sa...

vilken underbar varanda! Jag önskar att jag var dutig på att sy dåskulle jag med ha sytt mina kläder.
Hoppas du får en trevlig kväll!
Kramar Frida

Marie sa...

Vilka vackra bilder! Erat hus är verkligen helt underbart! Både glasverandor och snickarglädje är ju sååå fint! Här i min lilla stad finns det massor av båda delarna, de har varit duktiga på att bevara alla gamla trähus med dessa fantastiska utsmyckningar. Jag älskar att strosa omkring och titta på alla vackra detaljer på husen.

Trevlig kväll!
Kram Marie

www.minochmammas.blogspot.com sa...

Tack för din gulliga kommentar i bloggen:-)
Här fanns det mycket att vila ögonen på! Ska kika på webshopen också så fort min trotsiga tvååring somnat:-)
Kram Åsa

www.minochmammas.blogspot.com sa...

Missförstod lite:-) Trodden du hade en nätbutik:-) Synd att så inte var fallet, blev så förälskad i spetsgardinerna..
Kram

japp sa...

Heeij...guu, så läckert de skulle vara på ert hus.. jättefina snickerier.. wow... japp, jag kan allt se dej sitta där på farstukvisten.. läckert. Hoppas du får som du önskar i denna frågan..hihihi.. å att din make går me på det.. kram på dej å trevlig helg..Helén.

Gårdsromantik sa...

Hej Åsa!

Jag har ännu ingen webshop än men det kommer nog!
Jag kan skicka varor om du är intresserad.
Just den gardinen kostar 119:- per längd - den finns flera andra sorter. Hör gärna av dig om du är intresserad.

Kram Maud

Strömkarlen - Vitavillan sa...

Jag älskar också snickarglädje!
Ju mer snirklar ju snyggare tycker jag.Det har alltid varit min dröm med ett sånt hus.
Du visar så mycket fint på din blogg!Du undrade över min kandelaber,den var från början svart,och sedan så målade jag om den.Jag fick den av en släkting,den är nytillverkad.
Kram Marlene.

Anonym sa...

Åhh, man blir ju helt matt av denna snickarglädje:-)
Ha en bra kväll.
//Eva

Anna sa...

Maud, då ser jag fram emot mer snickarglädje då! Carina som har Morrhåret? Nej, bor hon här eller har hon en blogg eller vad?

Doften av vanilj sa...

Tack för besöket på min blogg!
Åhh snickarglädje är väl bara för härligt! Så mycket vackert du visar. Måste klicka in mig på länken och kika lite mera på snickarglädjen, det ska byggas farstukvist även här!Så tack för tipset! Ha det så bra/Kram

Crazy and Daisy sa...

I bland blir man sååå frestad,just nu är jag två sekunder ifrån att kasta mig in i bland annonser om "gårdar till salu".

Lyckliga du som får bo så fint!!

Själv är jag överförtjust i sirlig snickarglädje och inglasade verandor med burspråk och kryss upptill!! Suckar drömskt...*L*

Ha en fin lördagkväll!!

Annika sa...

Trevligt att du tittat in till mig.:)..Snickarglädje kan förändra ett hus karraktär...Har ett Ä-hus som är ganska trist och tråkigt, men med lite snickarglädje blev det mycket mer levande.....:)Själv gillar jag inte när det blir för mycket som en del hus har, då övergår det i stället till att bli pråligt....Ha en fortsatt trevlig helg Kram Annika
Ps. Det är mysigt att bara titta i boken....Har bläddrat fram och åter sedan jag fick den..:)

Helena Dovier sa...

Vilka vackra verandor! Kan tänka mig att det finns hur många varianter som helst att laborera emellan när man ska bygga en ny. Måste vara svårt att bestämma sig :-).
Ha en fin söndag!
Kram från Helena

Ann-Catrin sa...

Godkväll!!
Blir ju alldeles djuk av dina vackra vernador.. du väcker en längtan i mig!!!
vackra konsoller!
ha det gott kram A-C

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

ååå så ackra..som du kanske redan vet är jag vag fr vackra gamla hus , o då speciellt verandor ..de är ju sååå vackra med sina utsmyckningar ju!!
Önskar er lycka till!!!!

Ha en skön helg!!!!!
Kramizzz Millizzzzz

LOPPISLIV sa...

Ja snickarglädje är verkligen glädje...och som du skrev husets smycke...det första som möter en....en farstukvist med snickarglädje och med sittplats är en dröm men det passar inte till vårt hus...tyvärr...istället drömmer jag om ett gammeldags växthus på tomten gjort av gamla fönster där inne jag vill ha vita korgstolar och pelargonier...mmmm ja drömmar måste man ju ha.....Er gård är helt ljuvlig...Trevlig helg...Kram Paula

REA på GÅRDSROMANTIK - upp till 80% rabatt!

REA på GÅRDSROMANTIK - upp till 80% rabatt!
Klicka på bilden så kommer du dit
 
Related Posts with Thumbnails