fredag 6 februari 2009

Zinkhus rostiga bokstäver och VIPPABACKEN



Om ni någon gång passerar Överkalix måste ni kika in på Vippabacken.

En klunga med falufärgade och grånade timmerhus bredvid E10:an.

Där kan man få sig en smarrig laxmacka och handla lite souvenirer och slöjd ...




... men framför allt har de en spännande avdelning med antikviteter och loppisfynd!


Backen ligger vackert invid Kalixälven inhängnat med en grånad gärdesgård.

Där finns även en camping med stugor.


Härligt väderbitna timmerstugor!




Kvarnsten som fikabord.



Man kan t o m gifta sig på Backen i ett litet timrat kapell.




Tore Karlsson (Vippa Tore) var en äventyrare som reste till många platser i världen.

Han var bland annat i Ceylon, Indien, Gambia, Sovjet och Mexico.

Han målade oljemålningar och skrev tre böcker om sina upplevelser.
Framför allt var han en entreprenör.

"Detta ställe är ju så vackert att turisterna måste älska det!"
Förr tjänade platsen även som galgbacke, detta kanske kunde locka turisterna tänkte han. Namnet Vippa kommer från den sista mannen som avrättades där på 1830-talet.

Vippabacken har öppet 08-21 på vardagar och söndagar. Lördagar är öppettiden 08-19.



En vy över det vidunderligt vackra Överkalix!

Maken och jag har bott här ett halvår.




Nu har det kommit in nya lykthus till Hjortgården


En liten klunga med grånade timmerhus .
De kostar 149:-, 198:- och 249:- .


De rostiga järnbokstäverna finns hemma igen! 179:-





Handgjorda bokstäverna från Jeanne d´Arc Living är också hemma. 269:-




& tog slut direkt men är snart hemma igen.

Boka gärna på hjortgarden@gmail.com

Kika gärna in i butiken
- jag fick just hem 2 enoma pallar från MILJÖGÅRDEN...

lägger upp i butiken så fort jag bara hinner.



64 kommentarer:

Anonym sa...

oj, vad konstigt det blev hos dig.
Kommer inte fram någon text..
Åhh, vilka fina zinkhus..
Ha, en bra Fredag.
Kram

annashusidingtuna sa...

är det blogger som konstrar nu igen?eller ska det inte vara ngn text?
Kram Anna

Anonym sa...

För mig fungerar det med både text och bild! Vackert ställe! Har som längst varit uppe i Piteå...inser att jag och maken har mycket vackert kvar att se utav vårt land. Såna här handplockade resetips är guld värda!
Önskar dig en skön helg!
Kram,
Bella

Mer av allt sa...

Jag har varit där och ätit laxmacka men minns inte att det fanns någon loppis. Det kan ha varit så att på grund av att jag hade maken med så tittade jag inte så noga omkring därinne. Du har blivit lite av en norrbottensambassadör med dina små fina restips! :-)

Ha en härlig helg och kramar från mig!

Anonym sa...

Ja, där brukar man äta ibland, vi bor ju i närheten! :P

Tror det är kul för turister som inte är här uppifrån att komma dit o äta. Tog dit en kompis o hennes kille som var nerifrån och aldrig hade varit upp. Han fick spä på sina fördomar om att alla här uppe är som de i Pistvakt *fniss*

Bitte sa...

Vilka underbara bilder! Det är otroligt vackert däruppe måste jag säga.

Vi som kanske ska till Överkalix i vår... nu fick jag ju fler tips på ställen vi kan besöka. Tack för dem! :-)

Men... blir det så att vi är i tidsnöd eller nåt, ska jag i alla fall se till att vi tittar in till dig på Hjortgården :-).

Kramar
Beatrice

Allis sa...

Oj va mycket fina sevärdheter Ni har!!
Måste nog ta en tur uppåt till sommaren!! Jokkmokks marknad är nog en upplevelse och Överkalix så vackert, Sverige är fantastiskt!!
Ha en trevlig helg!!
Kram Eva-Lis

Roses & Angels sa...

Hej! Vilket vackert ställe och fina bilder. Allt väl där?? Kram Christa

Roses & Angels sa...

Hej! Ja du Maud här är det fullt upp vill jag lova. Har precis kommit in, skottat som vanligt. Nej jag har ju katt, hunden är inte min, sitter hundvakt medan ägaren är i spanien och latar sig! hiihi. SÅ hund vill jag inte ha. Japp klänningenhar jag visat på bloggen men självklart får ni se den sen när den kommit fram till mig, vilket inte blir förrens i mars nån gång. Ja du snö verkar det komma i massor nu! Usch för mig räcker det. Pust! Ha en underbar helg, Kram Christa

japp sa...

halloj.. så fina bilder från Överkalix, de är verkligen fint där uppe. Har kvar lite släkt där, men är där tyvärr allt för sällan.

Så läckra zinkhus du fått hem.. inte bara vitt. Men de är ju så fina de me.
Hoppas allt är bra hos er? Här har hallen blivit målad, en liten vägg kvar, färgen tog slut, typiskt.
Hoppas du får en fin Fredag, och en härlig helg, här väntas daghelgsjobb.. sen är jag ledig igen en vecka..kram Helén.

Vardagslycka sa...

Vilka fina ställen du visar! Det skulle vara kul med en semestertripp högt upp i landet.
Ha nu en riktigt skön helg.
Kram, Carina

Anonym sa...

Tror att läraren vill röra om i klassen gällande vikten....var roligt ändå att se allas reaktioner.

Jag reagerade också först, men när jag insåg vad han ville så levererade jag ett svar....men som var felaktigt:)

Kramis Carolin

Sjabbig men chic sa...

Fint ställe det där! Galgbacke och nu gifter man sig. Finns det någon symbolik i det?;)

Jättefina zinkhus!

Kram Lisa

HWITA DRÖMMAR sa...

Oj vilka fina bokstäver du fått in..det får jag ta mig en funderare på..

Trevlig helg!

Kram M

Viola sa...

Nu blir jag sugen igen, måte in en sväng och titta på allt det nya, ha en skön helg och tack för tipsen, kram...jag njuter för fullt utav tidningen, den slår med råge Vackre hjem, helt underbar!!!!

Anonym sa...

Tack snälla du :)

Nej men åh vilket mysigt ställe du tipsar om, det ska jag komma ihåg om vi har vägarna förbi någon gång.

Vackra saker du har fått in, så söta små hus och vackra bokstäver :)

Kram Åsa

tindra lite mera sa...

Men tack så roligt att priserna tilltalar dig!!
Vilket underbart ställe du gör reklam för!

Kram Katarina

HAGENS VITA VARDAG sa...

Hej!
Ja men tänk att vi "fått" eller rättare sagt ansökt om att få komma iväg och lyckades. Så, Rhodos i vår är inte alls fel = )
Vad glad jag blev för din kommentar! Har varit inne många gånger på din sida och kikat på allt fint du har..*ler*

Ha en riktigt skön helg
Kram Anna

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Så lustigt att det blev så, med galgbacken menar jag... Det är ju inte något man skriver om så ofta precis!
Jättetjusiga bilder från Överkalix... Har inte varit så där långt upp, men när jag ser de här bilderna så blir jag sååå sugen på att åka.
Kram
Marie

vitating sa...

Åhh så mysigt ställe! Det där & vill jag ha, det är sååå fint!
Trevlig helg!
Kram Maria

Leamarlené sa...

Å så mycket du har fått in...måste ta en titt på allt.

ja vissi har man varit på vippabacken många många gånger...bodde i Överkalix i 7år med min förra man...så Tore har man träffat. Visst är det vackert där men att bo där igen...tror inte det. Sommar ställe kanske. Mina barns farmor och farfar bor där i noträsk. Hälsar på gamla vänner när jag åker hem ibland.

Tänk vad världen är liten

Kram, Marlene

Vita små hjärtan sa...

Men hallå...vilket loppis, dit vill jag... Kram

Anonym sa...

Hej!
Vilket bra tips om Vippa! Ska absolut besöka det nästa gång jag far förbi. Åker ibland till en väninna som bor i Finland. Åker vanligtvis runt eftersom jag inte tycker om att åka båt! Och så får man ju se mer av Sverige!
Ha det bra!
Hulda

här är gudagott att vara sa...

Så fina zinkhus du har fått hem
jag skall nog beställa ett nu.
Trevlig helg och Haregott!

Dubbelörn sa...

MIn bästa väninna kommer just fr Överkalix!! Och det ligger heller inte alls så långt fr mina barndomstrakter ;)

Kram

Unknown sa...

Vad roligt att jag fick chansen att hitta till din blogg! Tack för kommentaren på min :)

Verkar mysigt där...
Och jag blev fullkomligt förälskad i det dära &-et.
Ha en fin helg!

Vit Gladiolus sa...

Åhhh jag vill till Vippabacken!! Ser trevligt ut!!
kram på dig

vardagsvitt sa...

Haha, ja vem har inte stannat där och ätit. Vi har ju bara 10 mil till stugan därifrån så det brukar bli middag där ibland på söndagarna när vi styr kosan hemmåt!
Visst är det mysigt och mycke´ prylar av alla de slag!
Ha en bra helg!
Kram Marith

Hjärtat Mitt sa...

Ska jag någon gång resa uppåt i landet, så vet jag ju vilken blogg jag har alla tipsen på :)
Ha en skön helg!

Kram Mari i Marieholm

Inspiration i vitt sa...

Vilka vackra vyer du visar.
Ojoj vad mycket vackert du får hem till din butik, jag bara älskar bokstäver.
Kram på dig och ha en underbar helg.
/Ingela.

Hannis sa...

Vilket ställe!
Måste börja resa lite i Sverige tror jag.
Finns så mycket fina platser som man missar=))

Kram Hannis

Anna-Leena sa...

Åh härliga bilder där har man åkt förbi x antal ggr. Min mormor bor i överkalix + ett gäng kusiner. Min mamma är född där.
Åh fiCk lite "hemlängtan" nu...

Ha de gott.
Kram Anna-Leena.

Roses & Angels sa...

Hej Svejs! Kikar in och önskar dig en mysig lördag! Vad gör du idag? Kram Christa

hugan sa...

Vidunderlig utsikt! Ja det är det jag framhäver, Sverige är fantastiskt vackert och det finns sååå mycket som man missar...

Ja Jokkmoks marknad som pågår i dettta kalla väder....brrr. det kan man kalla vintermarknad!

Anna-Leena sa...

Nej tyvärr kan jag inte prata målet men min mamma kan lite & min morfar var en hejare på det. Man fattade ingenting när han började prata. Det låter ganska häftigt.
Kan ni det??

kram Anna-Leena

vardagsvitt sa...

Halloj!
Ja men då har du ju alla förutsättningar att göra en fin trädgård, å visst, kan jag svara på några frågor så gör jag det gärna!
Kram Marith

Målargården sa...

Vilket mysigt ställe. Skall komma ihåg det om vi drar norrut någongång. I sommar blir det dock söderut till Gotland som skall bli otroligt underbart att upptäcka.
Usch så mycket fina saker du får till din butik, tur att jag bor långt ifrån./Kram Eva-Mari

Synnøve. sa...

Så fina bilder.
Har aldrig varit där, men det är definitivt ett tänkbart semestermål.
Hoppas det är bra hos er.
Här vräker snön ner.
Skotttar men får skotta minst två tre gånger till under dagen.
Skönt man kan vara inne.
Ha nu en fin helg.
Kram Synne.

Roses & Angels sa...

Hej! Ja alltså den var -25 i morse vid 06,00 tiden. NU är det runt 20-21 och snöar! IGEN! Ja det är en del spekulanter på huset men inget har riktigt hänt ännu! VILL bara ha det sålt så jag kan börja tänka på annat. hihi. MEN man får inte ha bråttom. OK så du smiter in emellan åt haah det är bra det. Ha en underbar dag Maud! Kram Christa

Marie//Tekla Maräng sa...

Men så vackert, det var ett bra sommar tips med stugorna att hyra. Vilken härlig affär med ja ALLT.
Kram:)

Ullis/Leva på landet sa...

Så fint ställe. Har ju faktiskt inte varit så långt upp i Sverige. Sonens kompis däremot älskar Överkalix och han har också släkt där. Så fina saker du har fått hem till butiken.

Ha en bra helg!
Kram Ullis

marianaskeramik sa...

roligt att du visar upp bygderna uppe i norr. sverige har mycket att visa
ha en trevlig helg
marianaskeramik

Barbro sa...

Hej Maud! Jag är ofta inne på din hemsida eller blogg. Det finns verkligen mycket att se och läsa om. Du är super bra Maud, vilken vän och kollega jag har .Jag förstår inte hur du hinner med allt. Jobbar på skolan , affären och bloggen-hemsidan plus familjen.
Jag önskar dig all lycka med den nya butiken. Många kramar från Barbro.

Tess på Tilda och Mamma sa...

Hej Vännen vilket underbart tips du bjuder på, ska snart en resa upp till ikea undrar om detta ställe är öppet året runt???
Funderar även om du har dom vita bokstäverna i T har letat detta länge men finner det inte.
Ha en fortsatt mysig helg.Kramis Tess

C De-sign sa...

Vilka intressanta miljöer det finns.... tänk om man hade möjlighet att besöka fler!!!! Vilka vackra ställen! Önskar dig en skön söndag! Kram fr C

Viola sa...

Men Maud...fniss,,,,jag skriver ju om tidningen så det är för att visa hur bilderna ser ut, visst skulle jag vilja ha den spegeln hemma, fniss...

Anonym sa...

Tyvärr har man väl inte vägarna förbi Överkalix så ofta som boende söderöver, men tack för titten hos dig!
Trevlig söndag önskar Växthusmadam

Anonym sa...

Oj så mycket fint du visar från butik och bloggen din, tack för titten hos mej så jag hittade hit!

Ha det gott!

Boningsljus sa...

Ja det är synd man bor så långt ifrån, verkar vara ett väldigt fint ställe, men men, man vet ju aldrig kanske hamnar där någon gång./ Sussi

♥ cloudberrie ♥ sa...

Tänk att jag kör förbi där, OFTA och ändå har jag aldrig stannat och varit in. Måste göra det nån gång...

En massa skrönor om Vippa Tore har jag däremot fått höra :)

KRAM från Eva

Anonym sa...

Så mysigt det ser ut :D
Bokstäverna och zinkusen var ju fina! :D

Kramar!

Liz sa...

Hej!
Vilken tur att du ville vara med i min tävling, nu har jag en ny affär att titta in i.
Dottern går på Grans så jag ska till Piteå och Luleå så fort den här attans virus och bakterie härden har läkt ut.
Du hade en hel del som jag defenitivt vill titta närmare på, sjuklådan var underbar.
Lycka till i min tävling så kanske vi ses innom en snar framtid.
Kram från Liz i Malmberget :)

Unknown sa...

Ja jag håller med dig. Jättekuligt ställe! Där stannade jag och Marita också när vi var på väg upp till Gällivare på jobb förra året. Dom hade de mest bedårande kaffekannor i porslin man kan tänka sig.

Visst var jag i stugan under mina senaste inlägg. Jag har bott därute i en vecka. Skönt! Behövde få komma ifrån stan lite och bara andas.... Jag har njutit ensamheten i skogen med bara katten som sällskap. Ville inte hemm till stan och vardagen idag, men åkte innan jag snöade in igen. Vardagslivet väntar.

Har du fått in magasinen ännu?

Kram Vero

Husbilsresan sa...

Men vad roligt....min bror och hans fru gifte sej faktiskt på Vippa-backen för många år sedan.Dom brukade semestra i krokarna och hittade det här paradiset.Dom tyckte att det var ett perfekt ställe att gifta sej på, och man kan ju bara hålla med när man ser hur vackert det är.Det tråkiga var bara att vi inte fick vara med=( Dom höll det nämligen hemligt ända tills det var "gjort".
Fina zinkhus och bokstäver du har i din butik.
Ha en skön ny vecka!
Kram/Gunn
Ps.Ska skicka en länk till din sida till min bror ds.

Unknown sa...

Hej igen :)
Du, jag hoppas du minns att jag behöver två ex av magsinet. ;) Ska ge bort ett. ok?

Vero

Vit Spets sa...

Ja du, Maud... vippabacken har verkligen goa laxsmörgåsar där stannar vi alltid för att fika när vi beger oss till Pajala & Kaarnevaara ;)

I dag har jag skottat & rensat bland kläder - skall sälja iväg en massa som ändå bara ligger...

Ljuvliga rostiga bokstäver!
Önskar Dig en härlig Söndagskväll
jag skall ut & skotta IGEN!!
Kramis

LOPPISLIV sa...

Vilken vacker plats, så vackra och inbjudande bilder. Kanske någon dag man tar en tur dit upp, min halvsyster bor i Luleå så det är inte helt omöjligt. De rostiga bokstäverna är bara såå fina. Ha en härlig söndag. Kram Paula

Tingeltangel sa...

Vilket härligt ställe det låter som och så fint du beskriver det. Jag måste erkänna att jag aldrig varit så långt norrut men jag skulle gäran vilja.... Bokstäverna är ju bara för underbara.

MOONLOVER´S sa...

så mysigt ställe. Ha en fin start på nya veckan. kram

här är gudagott att vara sa...

Spännande och få se vad du har fått hem.
Haregott i veckan!

heavenandearth sa...

Hej Maud!

Tack för dina gulliga ord hos mig! Har jobbat med slipmusen idag så jag knappt kan skriva...!! *ler*
Det är ett inköp jag inte ångrar!!

Vad spännande o intressant att få läsa om Vippabacken!! Vsd synd att det ligger sååå långt bort från sörmland...
Var mycket norröver när jag var liten. Har släkt i Jämtland o farfar var naturfotograf o var ofta långt norrut!
Det är så otroligt vackert!

Ha en skön vecka!!
Kram! Iréne

Villa nöystu sa...

Hej Maud,
jag bara älskar ditt inlägg. Vippa är ju mitt favoritställe. Du går på den lätta varianten och nämner laxsmörgås, jag skulle vilja tipsa om deras schnitzel med stekt potatis. Det är riktigt fettigt och supergott!!!
Jag är ju inte gift, men skulle kunna tänka mig att gifta mig i den lilla kyrkan där, den är såå mysig. Fick veta förra veckan att en bröllopsbutik kommer att öppna i Överkalix. Så nu finns ju alla förutsättningar, han behöver bara fråga.. . .. hahahhahaha

Underbar utsikt över Ökx. Jag har sett en stor del av Sverige och tycker att jag ärligt kan säga att inte många kommuner slår Ökx i "skönhet". Inte vad gäller utflyttningen heller .... hahaha, inte beror det då på utsikten iaf.

Kul att du gillade mitt badrum (och katten). Handfatet har jag köpt på en "byggnadsbutik" i Kalix, det är av märket Hafa,så det bör ju finnas hos alla återförsäljare.

Jag ser mycket fram emot att se vad det är du fått in till butiken från miljögården. Julafton...hahah

Ha det så jättebra i veckan!
Kramar från Petra
(i ett mycket snöigt Överkalix- jag har sopat bron 7 gånger idag)

Anonym sa...

Vad fint du skrivit om Vippa och om farfar Tore! Tack =)

livet på utanäs sa...

Måste köpa fler bokstäver , mitt X var verkligen ursnyggt ... vill ha fler ...

En kyrkoljusstake skulle inte heller vara dumt att äga ...

Ni har väl haft samma härliga väder som vi , äntligen lite sol och vårvinter känsla , har suttit ute och druckit kaffe mot väggen .

Ha nu en trevlig Lördagskväll !
Kram Sussi O

REA på GÅRDSROMANTIK - upp till 80% rabatt!

REA på GÅRDSROMANTIK - upp till 80% rabatt!
Klicka på bilden så kommer du dit
 
Related Posts with Thumbnails