torsdag 6 oktober 2011

Byggnadsvård, gammeldags tapeter, schablonmålning, Hem & Antik

Vi har ju blivit med Kyrkstuga.
Nu är det dags att tapetsera om där - det skall bli lite mer tidstypiska tapeter.
Stugan är ungefär från slutet av 1700- och början av 1800-talet.

Stänktapeter är fina, de skulle passa fint i vår kyrkstugas hall
- men jag har inte lyckats hitta någon som har de rätta ljusa färgerna...
Som t ex den här som sitter i Borgarhuset - en Kyrkstuga här i byn.

I samma stuga sitter den här tapeten som är en av mina favoriter
- vi har den i makens bibliotek.
Men den är en kopia från en gammal herrgård söderöver
- så den passar inte riktigt in i en gammal kyrkstuga här uppe i norr...
Här en närbild på herrgårdstapeten.

Hittade också den här bilden på en kyrkstuga i närheten.
Något liknande i gråblå nyanser hade kunnat vara något...


Har också funderat på att måla tapeterna och trycka schabloner -
Hittade det här vackra enkla schablontrycket i senaste numret av
"Hem & Antik" - min absoluta favorittidning
Du kan se det senaste numret
HÄR
Spanar efter en vacker orginalmålad Moraklocka som i förra bilden 
- tills jag hittar den får jag nöja mig med mitt engelskt röda rokokobordsur 
finns HÄR i webbutiken

Vackra bilder från Hem & Antik
en fantastisk Herrgård i skärgården
att dagdrömma till och inspireras av :)
Vi brukar köra helsidesannonser för BUTIKEN i Hem & Antik - fantastisk respons!!!
Den här annonsen kommer i deras Julnummer
- det får ni bara inte missa om ni också älskar gammeldags Jular!

Kom just på - jag kanske skall byta ramen till engelsk röd...???
Vad tycker ni???


Men nu for jag iväg - brukar bli så ;)

Vilken tapet tycker ni passar bäst i vår kyrkstuga?
Eller ännu bättre - har ni något tips på gameldags tapeter???
Tapetbilderna är lånade från Engelska tapetmagasinet.



6 kommentarer:

Mys och hemtrevnad sa...

Alla tapeterna var fina.Jag blir så nyfiken i all min okunskap, vad är en kyrkstuga för något? Historiken? Ser underbar ut! Kramis semlan

K A T A R I N A sa...

Hej !
Kika gärna in på min etsy sida:

http://www.etsy.com/shop/KatarinaEleonoras?ref=pr_shop_more

/Kramar Katarina

husvidhavet sa...

Hm inte lätt... men de två till vänster/höger längst ner gillade jag.
Ha en riktigt härlig helg
Kram Marith

Vendela sa...

Hejsan,
det var svårt- alla tapeter är superfina!

Det skulle vara roligt om du vill visa upp ditt projekt på Byggla.se. Är du intresserad kan jag erbjuda en morot.
Maila mig på vendelabyggla@gmail.com så berättar jag mer!
/Vendela

Hanna sa...

Ha en fin fredagskväll!
Kram
Hanna

Anonym sa...

Vad är det för tillverkare av tapet nr4? Och vad heter den?Tycker att den är alldeles underbar. Mvh Linda

REA på GÅRDSROMANTIK - upp till 80% rabatt!

REA på GÅRDSROMANTIK - upp till 80% rabatt!
Klicka på bilden så kommer du dit
 
Related Posts with Thumbnails