lördag 16 maj 2009

Fågelbur, gunghäst och pokal i fattigmanssilver

Har ni sett vilken tur jag hade hos Petra på Villa Nöystugården





Hon bor i vidunderligt vackra Överkalix som är omflutet av vatten.


Tänk att jag jobbade där som Textillärare för minst 20 år sedan - faktiskt mitt andra jobb!

(Hm - jag vill bara tillägga att jag var MYCKET ung då jag började jobba!!! ;-) )


Oj vad roligt det var med alla goa barn och härliga träslöjdskollegan Leif från "Narken".




Ni måste bara lyssna på
ÖVERKALIXMÅLET!!!!
(klicka på namnet så kommer ni dit)
Rena rama Grekiskan för somliga...men jag förstår allt!!! :-)



Min far växte upp i Lillselet/Rödupp - där har man varit många somrar och gjort byn osäker med sina kusiner - vi var många för farmor Josefina hade 12 barn!!!

Dansbanan på Brännaberget - där var maken och jag när vi var unga och nyförälskade...

tror det var Boppers som spelade.
Äntligen har fågelburarna med "lejontassar" anlänt till Hjortgården...

Jag har de på annons i Lantliv - så det var inte en dag för tidigt!

298:- för den stora, 51 cm hög och 398:- för den enorma :-) 64 cm hög!



Hästen (129:-) har också gungat sig hit - vilken enorm tid det tar när man väntar på något....


Den enorma (42 cm) pokalen i fattigmanssilver är på Extrapris just nu! 198:-

32 kommentarer:

Camilla sa...

Ja det är konstigt, man bor bara en liten bit därifrån men man märker inget förrän man läser eller hör om det efteråt. Men man ska vara tacksam att man än så länge sluppit vara mitt uppe i det.
Lite extra peppar vore nog bra hehe.kram C

♥ Pia... sa...

hihi...ja du ..det är som med bree värmlänsak då...itte begriper fôlk va en sägger....Såå du var sååå ung då:)..ja allting är ju relativt...haha..vet du ..jag har glömt bort att tacka dej för MIN vinst från dej..skäms gör ja liiite..men du ska veta att jag är sååå nöjd..bildbevis kommer någon gång framöver:).....just nu har jag brydderi...färg..???..kram..PIA

hagagården sa...

Å så mycke fint du visar,fågel burarna var underbara.
kram
ninni

Lantliga drömmar sa...

Själv minns jag mina underbara somrar med min mormor och morfar i Junsele. Mormors syster och man bodde på en stor gård vid ångermanälven. Nilla

Vitt o Vältummat sa...

Roligt att du har lagt till dig som följare hos mig. Tjoho! Tack!
Kram/Åsa

Viveka på Humlebacken sa...

Vilken otrolig dialekt, jag förstod inte ett dugg:)

Nu är det dags för avslutning i vårteckensutmaningen. På måndag kör vi Grand Final och jag kommer att lägga ut allas adresser i ett inlägg och uppmana folk att gå runt och titta på finalen. Det vore jättekul om du ville göra ett avslutningsinlägg och visa hur långt våren har kommit hos dig!
Kram
Viveka på Humlebacken

Barbro sa...

Så vackra bilder från Överkalix...och så mycket fint du har i din butik...jag och Caroline har tänkt hinna titta in nu i sommar. DE har hittat ett gammalt hus i Sundsvall..inflyttning juni månad. Huset är byggt i slutet av 1800-talet.....nu behöver hon hitta saker som påminner om husets ålder...kramar från Barbro

hemma hos lilla mej sa...

Jisses vad fina saker du visar......Det är så mycket snyggt.Du vet ingen som har en större lite gammaldags gunghäst tillsalu eller där man kan köpa en ny fast den ser gammaldags ut?Ha en skön lördag kramiz ~~~~RITA~~~~.

Sjabbig men chic sa...

Vilka fina bilder. Överkalix ser väldigt vackert ut och jag förstår att du måste ha varit väldigt ung. Var du ens född egentligen?

Kram Lisa

paula sa...

så vacker utsikt
helt underbar
ha en bra helg
kramiz

Vit som snö sa...

Överkalix ser vackert ut! Inte lätt at begripa vad som sägs bara...
Läckert att ha svängt sina lurviga till Boppers på den natursköna platsen!
O grattis din turgumma! Jag har också haft oförskämt tur på sistone!
Snygga burar!!!!
Kram Cilla

Sussie sa...

Ja det är roligt med dialekter. Förstod inte mycket av det kan jag ju säga. Något enstaka ord möjligen. Vilken fin blogg du har. Och mycket fint i din butik =)
Jag undrar bara hur du hittade min blogg? Var det genom någon annans eller... Det är jättekul att någon som man inte känner vill läsa den oxå =)

Sussie

Evas Bloppis sa...

haha ja grekiska passar bra ,nejdå men hur svårt som hellst att förstå .
Fina bilder du visar särskilt den underbara hästen .

Kram Ewa

Unknown sa...

Hej

Vilka härliga saker.
Ha nu en bra helg
Kram

Annika sa...

Vackra bilder men dialekten,hmm ja vet inte de...
Vilka fina saker som kommit hem till butiken =)

Kram Annika

Les Cotrions sa...

Stunning places in your photos! Faboulous landscapes! I love your birdcages...I'm fixed on cages!
Happy Sunday!
Vale

Ullis/Leva på landet sa...

Jättefina hästar. Min yngsta son har en kompis som är helt såld på Överkalix. Han har en massa släkt där. Blev klar lärare för 20 år sedan till jul:)

Ha en skön helg!
Kram Ullis

Anna-Paulina sa...

Hej. kikar in.
Fina bilder du visar upp och så fina saker. Härligt med barndomsminnen = )Trevlig helg/ AP

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Hästen är kanske ngt för mig!?
Hälsningar i sena natta!
Carin

Brunkullan sa...

Vilken fin bur!

Och typiskt att du somnade:) Men du missade inte så jättemycket. Få bidrag som var bra. Norge var överlägset bästa bidraget, även om jag också gillade bla island, turkiet och rumänien!

Susanne

Lily of the valley sa...

Grattis till den fina vinsten!
Så härliga bilder från Överkalix.
Där är jättevackert!
En gunghäst ska få flytta hem till mig. Kul att du lagt till mig som favorit :D Det har jag inget emot :D
Ha de gott
Kram Lily

Annika sa...

Vilka härliga landskapsbilder! Påminner om sköna Värmland, där jag bor.

Alla din saker är fina. Fågelburarna och gunghästen föll mig särskilt i smaken.

Kram Annika.

Ingrid sa...

Ja det är vacket i Överkalix, vi har några valpköpare där.

~Livet i byn

Annika sa...

Vilka vyer...... hääärligt.... o nyheter i butiken.... var hittar du allt vackert.... ha en skön söndag... Kram Annika

Vita drömmar och choklad sa...

Attans, får det inte att funka så jag kan lyssna på överkalixmålet =(
Finns gott om dialekter här i dalarna oxå. Med bara några mil mellan varierar det VÄLDIGT mycket. Kul med dialekter, hoppas de lever kvar!

Gunghästen är bara såå fin.
Grattis till vinsten. Ha en skön söndag.
Kram Camilla

Lilla Rummet sa...

Vilka vackra bilder du visar:)
fågelburarna är så snygga, måste gå in och titta i din butik.
Ha en skön söndag.
Kram Britt

Anki sa...

Hej!
Tack för din gulliga kommentar!
Visst blev det lite mysigt med grinden? Den låg ju ändå bara där o skräpade, hihi!

Vilken fin häst! Burarna har jag tittat på förut, sååå fina!
Tänk den tiden man var på dansbanan...eller folkets park för den delen? (fast jag är iofs inte heller så gammal???)*tss*...fast några (lätträknade) år sen är det, haha!

Ha en underbar söndag!

Kram kram

Samuelsgården sa...

Ja det där förstod jag inte mycket av tur att man kunde följa med i svenska texten. Men jag tycker det är underbart med dialekter.
Får gratta dig till vinsten från fina Petra. Fina saker du fått till butiken.
Burarna var ju bara för fina.
Kram Lotta

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Grattis till vinsten. Fina naturbilder hos dig idag, det är vackert i dom trakterna.
Kram till dig
AnnaMaria

Mrs Small Town sa...

Så härligt att få höra på dialekten från överkalix!! För mig var det verkligen rena grekiskan, utan översättningen hade jag bara förstått typ ett ord "ringblomma" :-) Tack för den länken!

Tack också för kommenter på vårat badrumsgolv.

Kram
Sara Small Town

hagagården sa...

Hej maud
Du den där ljuspåsen du har vunnit har jag sytt,lite kul att se sina egna saker så här på en blogg.
kram
ninni

Lisas torp sa...

Underbart kalixmål! Helt unikt förstås! Och visst förstår man om man slappnar av och inte försöker förstå! Så är det för mej!

Härliga fågelburar och vackra bilder du visar från ett fantastiskt landskap!
Ha en härlig vecka!
Kram
lisa

REA på GÅRDSROMANTIK - upp till 80% rabatt!

REA på GÅRDSROMANTIK - upp till 80% rabatt!
Klicka på bilden så kommer du dit
 
Related Posts with Thumbnails