måndag 18 maj 2009

Påsk i maj och trädgårdspynt



Äntligen en blomma i trädgården!!!

Här uppe i norr firar vi påsk i MAJ!

Men visst är de tjusiga.


Igår, söndag var vi och krattade på gården i Alvik som vi snart skall lämna till mäklare.

Vi hade strålande sol så man ville nästan inte gå i på kvällen.




Nu går det undan med grönskan

perennerna fullkomligen exploderar - men ingen blomning än.

Det är verkligen skillnad på vårt avlånga land...

Skall bli spännande att se hur vårtecknen ser ut i resten av landet.


Nu börjar försäljningen av trädgårdspynt ta fart - i år är det gjutjärn som gäller - gärna rostigt.
Betong finns det en massa charmigt pynt av - änglar, ödlor, sköldpaddor....


En rostig älva.



Min hammock är upphängd - nu väntar jag bara på att humlen skall ta fart.




Klätterställningar för energiska växter - lite kul måste de ju ha ;-)







Rostiga änglar.




Rostiga urnor - min absoluta favorit - de här står på gården i Alvik - väger nog ett ton tillsammans.




Trädgårdslådan i vintagestil










Härliga grodprinsar!

Vilken fågel vill inte ta ett kungligt dopp i den?





Läckra långlivade ödlor.




Mera rara änglar i betong.





Planteringsskyltar i porslin från danmark - var annars.




En till raring i betong.





Svarta trädgårdsurnor i gjutjärn.



Massor med vackert trädgårdspynt i rost.
Tänk så mycket trädgårdspynt jag hade på
när jag började inventera!
Nu måste jag stressa vidare till Alvik - rabatterna väntar.

44 kommentarer:

hemma hos lilla mej sa...

vilken härlig årstid vi har nu.Det bara exploderar ute,Ja nu går det fort.Vilka fina saker du visar.Ha en skön måndag.kramiz~~~~~~RITA~~~~~~.

Butik Östergården sa...

Hej!
Mina påsklijor har för längesedan blommat ut. Nu har de bytts ut av tulpaner som står i full blom.
Å vad massa fina utesaker du har. Allt i rost och betong tycker jag är så himmla fint. Konstigt egentligen att man gillar rostiga saker. Min Pappa stog bara och skakade på huvudet när jag visade lite rostiga krukor jag köpt in till butik. Vad är det för dårar som köper dem undrade han. Din dår dotter till exempel, svarade jag

Hoppas du får en fin vecka!

Kram Helen

Les Cotrions sa...

ohh my dear your garden decotrations are faboulous!!! I'd like to see them in my garden!!!
Have a nice week!
Hugs
Vale

emilias gömmor... sa...

Fina bilder du har, och vackra trädgårdsartiklar!
Hälsningar från skåne
Mimmi

hagagården sa...

Underbart med alla järn unor,jag bara älskar rostiga ting.
kram o ha en go dag
ninni

Helena sa...

Vilken underbar hammock, den skulle jag gärna lägga mig i och sova ett par timmar! Jättefina bilder du visar, den rostiga älvan var helt underbar! Ha en härlig måndag! Kram Helena

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Ja, din rubrik är helt rätt!
Idag när jag hämtade tidningen kändes sommaren på riktigt!
Du har kanske också gjort samma upptäckt! Löven har växt i natt!
Ha det så bra!
Bloggkramen
Carin

Vitt o Vältummat sa...

Är det sant? Att ni firar påsk i maj? Jag vet inte, jag går på allt!
Kram/Åsa

här är gudagott att vara sa...

De svarta trädgårdsurnorna är så vackra, men jag tycker att de behöver ha en pampig plats att stå på, hos mig och i det lantliga stilen passar de tyvärr inte in.
Vi hade ju sådana utplaserade i Rottneros parken runt herrgården, så det är väl därifrån jag tycker att de behöver ha en pampigare plats, nu menar jag vid större hus.
Du har väldigt mycket fint, jag skall gå in och titta nu.
Haregott!

Unknown sa...

Hej
Stressa inte för mycket.
Det är så härligt att se i vårt underbara land vårens fram fart.
Ha nu en underbar dag.
Kram.

Mejrams! sa...

Fina narcisser med den söta trumpeten. Nu har du en fin tid framför dig, bara att njuta. Ha en skön dag!/Merja

K A T A R I N A sa...

Hej :-)
jag söker både jobb och konstpedagog utb i Luleå

Hoppas du har det bra

Kramar
katarina

Lotta 8`) sa...

Ni har ju allt det ljuvliga framför er, vår "vår" försvann i ett nafs... hägg och syren blommade på samma gång men nu när det är lite kyligare väder, stannar det upp lite och vi hinner faktiskt njuta av allt det vackra. Ha det gott 8`)

Längtan i Vitt sa...

Otroligt vackra bilder.... Många saker som det står vill ha där säger jag!Försökte mig på att gjuta i betong förra sommmaren men antingen så blandade vi fel eller så var betongen gammal för alla fina grejjer fick sönder. Kanske provar mig på det igen för det är så otroligt vackert. Skall förresten upp 100 mil i sommar i 1 1/2 vecka så har du lite sevärt så har du några fina resmål att rekomm. så vore det skoj...Kram Carina

Anneli sa...

mycket fint var det här - härligt med alla saker som kommer nu...bara ett problem...får ju inte plats med allt som man vill ha...
kram
annelie

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Det var mkt fint du! Tänk att man är så förtjust i rostiga saker. Den lilla ängeln på kulan var en favorit.
Kram till dig
AnnaMaria

Kallholmen sa...

Visst är det underbart med en blommande växt...
Här är det inte mycket som blommar men det har ändå hänt mycket i naturen den här fina helgen vi har haft!
Jag bara ÄLSKAR gjutjärnskrukor, rostiga eller inte är de hur vackra som helst.
Kram carolina

Lyktor och Tyg sa...

Sista bilden är helt underbar.
kram Kristina

Fake cake sa...

Hej och tack för titten hos mig:)
Ja gud jag köpte en jättestor järnkruka och några mindre och jisses vad jobbigt när jag flyttar runt dem;/ jag har inte bestämt mig vad de ska stå och gården är stor haha
Så fina de var rostiga med.
Jaha du bor så långt norrut du, fast ni får varmt snart ska du se.
Ha det gott//Kram Lotta

HUSnrNIO sa...

Vilken massa fina bilder vackra ting. Underbara änglar. Ha en trevlig kväll!

Jenny Oak Fae sa...

SÅ mycket vackra saker!!!

: )

Önskar dig en fin ny vecka..!

KRAM, Jenny

Vit Spets sa...

Gokväll i stugan!
Imorgon tisdag dyker jag upp, så håll utkik efter Sivan ;-)

Vilka ljuvliga rostiga saker Du visar...

Kramis från Sivan

Nygammalt sa...

Ja nu kommer våren! Jättefina blommor. Och vilka trädgårdsdekorationer...så fina! Måste kolla in det.

Kram!

jess sa...

Nu finns hissgardinen på bild;)
Fin blogg du har!

MammasRussin sa...

Tack för din söta kommentar! Här fastnade jag bland alla underbart fina saker! KRAMIS

Hulda sa...

Hei! Jeg og mannen har tenkt oss til sverige en tur i sommer. Vi bor ca 2 timer fra svenskegrensen i nordnorge. Har du butikk i Norrbotten? Er veldig interiør interessert, så driver å leter meg fram til fine butikker i Nord Sverige. :) Kom gjerne innom bloggen min: Husfruas Memoarer.

Hulda sa...

Takk for at du svarte så raskt. Da kommer jeg nok sikkert innom butikken din i sommer, antakelig sist i juni. :) Har du kun åpent fra 18:00 til 20:00?

Vardagslycka sa...

Åh, vad mycket fint du har i butiken! Och din hammock ser mysig ut, den vill jag ha!
Önskar dig en fortsatt fin vecka.
Kram, Carina

Anette sa...

Vilka underbara saker du visar upp. ALLIHOPA skulle passa så fint i min trädgård :)

ha en fin dag

kramar @nette

åsa - hello sugar! sa...

åh vilka otroligt vackra saker! jag är uppvuxen i norrbotten så jag vet precis hur det är, man får vänta lite längre på våren och sommaren än vad man önskar.

ha det gott!
åsa

Mindi sa...

Men åh grodprinsarna var för underbar. :)

Det är så roligt att se hur det skiljer i vårat låååånga land. Man är ibland dum och tror att det ser likadant ut överallt men det är ju STOR skillnad och nog är det lite häftigt???

Kram kram
M I N D I

heavenandearth sa...

Ja, visst är dom vackra de små påskliljorna!
Här finns dom kvar på vissa ställen i norrläge..
Annars är det hägg o syren som gäller!
Det är en härlig tid!
Den bästa på året, tycker jag!

Vilka otroligt vackra trädgårdssaker du har!!!!!!!!
Blir helt sjuk!!!
Älskar rost o betong!!!

Önskar dig en skön tisdag!
Kram!
Iréne

Anonym sa...

Jag trodde att ni redan sålt Alvik! Det bör inte vara några problem att hitta köpare till ett sånt fint gammalt hus! Lycka till!
:-)
/B
www.lyckligagatans.blogg.se

Annas skattkammare sa...

Hej Maud! Så underbar hammok du har hängt upp! Helt ljuvlig!
Kram /Anna

Jenni - Snickarsbacken sa...

Hej! Ja det är mycket att se fram emot nu! Den bästa tiden nästan sedan går sommaren så fort! Härliga påskliljor och mycke fina rostiga krukor!

Ha en bra dag!

Jenni

Unknown sa...

Härligt med rost och betong. Ligger en stor charm i det tycker jag. Ha det gott. Kram Lenita

Hulda sa...

Hei igjen. :) Vet du om flere fine interiørbutikker og loppiser, trädgårder i Norrbotten. Da tenker jeg på Boden, Luleå og Kalix. Jeg blir glad om du har tid til å sende meg en mail om det. Adressen min er: hulda.lyngmo@start.no

Kommer til å ta turen innom din butikk. :) Gleder meg, du har så mye fint!

Unknown sa...

Hello bruden. Har så dåligt samvete för att jag inte hunnit förbi dig än och hämtat vitrinen. Men det har inte funnits tid.

Började ju nytt jobb och har bara jobbat och sovit känns det som. Har stupat i säng på kvällarna. Hoppas det ska lugna ner sig så jag hinner göra nåt annat än jobba, typ shoppa :) Har bokstäverna kommit än?

Vi ses. Kram Vero

Mer av allt sa...

Ja mina påskliljor blommar också. Jag håller på att släpa ut allt pynt i trädgården. Det är så härligt med det rostiga. Kommer förbi på fredag och hämtar skylten. Har en skärmvägg in till trädgården jag tänkte sätta den på.

Ha en härlig långhelg!

Lallis - liv och leverne sa...

Vad mycket fint:)
Ha en fin dag.
Kram Lallis

Ullis/Leva på landet sa...

Så mycket fint du har till trädgården. Nu fick jag lite bra idéer som jag måste försöka få till.

Ha en bra helg!
Kram Ullis

Vit Spets sa...

Så kul att Din kära make har upptäckt bloggvärlden ;-)
Hoppas han gillade tork
ställningen...

Kramis
//Siv

Annika sa...

Vilka underbara trädgårdsprylar du visar upp! Det där med påskliljorna, och dess blomning... Man ska skynda långsamt, och det vet förmodligen blommorna! Jag undrar på din hammock! Hänger den inne i ett uthus/lagård? Mycket fin interiörbild är det ialla fall. Kram Annika.

Mia sa...

Vilka fina grejer du visar...ska kika lite i din butik också! Hammocken är ju helt underbar....//Kram Mia

REA på GÅRDSROMANTIK - upp till 80% rabatt!

REA på GÅRDSROMANTIK - upp till 80% rabatt!
Klicka på bilden så kommer du dit
 
Related Posts with Thumbnails